Автореферати дисертацій (Abstracts)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 5 з 1580
  • Документ
    Формування якості хліба з цільного зерна пшениці з включенням коренеплідних овочів
    (2011-10-18) Кордзая, Натела Ревазівна
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.18.15 - товарознавство. Дисертацію присвячено формуванню якості хліба з цільного зерна пшениці з включенням коренеплідних овочів. У роботі науково обґрунтовано та доведено доцільність включення коренеплідних овочів (селери, петрушки та пастернаку) до складу хліба з цільного зерна пшениці з метою розширення асортименту продукції лікувально-профілактичного спрямування. Проведено товарознавчу оцінку нових видів хліба на основі аналізу органолептичних та фізико- хімічних показників якості, харчової та біологічної цінності, показників безпечності, розраховано комплексний показник якості. На основі медико- біологічних досліджень встановлено позитивну дію коренеплідних овочів на антиоксидантну активність хліба з цільного зерна пшениці, зниження ульцерогенної дії та підвищення засвоєння нового продукту організмом людини. Досліджено зміни показників якості хліба з цільного зерна пшениці з включенням коренеплідних овочів у процесі зберігання та вплив на ці зміни різних видів пакування. Визначено, що гарантійний термін його зберігання» в упакуванні з поліпропіленової біоорієнтованої плівки становить 48 год. Розраховано економічний ефект та доведено соціальну ефективність від впровадження хліба з цільного зерна пшениці з включенням коренеплідних овочів у виробництво та споживання. На нову продукцію розроблено нормативну та технологічну документацію. Результати досліджень пройшли промислову апробацію.
  • Документ
    Державне регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки
    (ОНТУ, 2023-11-14) Котелевець Дмитро Олександрович
    Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.03 економіка та управління національним господарством. Дисертаційна робота присвячена дослідженню теоретико методологічних засад та формуванню науково методичних і практичних підходів щодо здійснення державного регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки. У дисертаційній роботі досліджено наукові підходи до розгляду сутності цифрової економіки, серед яких виокремлено такі: технологічний; трансформаційний; революційний, що дозволило запропонувати авторську концепцію розуміння змісту цифрової економіки. Також поглиблено теоретичні положення функціонування та розвитку системи інфраструктури цифрової економіки, що реалізовано на основі уточнення змісту категорі ї «інфраструктура цифрової економіки», конкретизації функцій такої інфраструктури, її властивостей, принципів та визначення видів інфраструктурних об’єктів, які відіграють ключову роль у використанні інформаційно комунікаційних технологій суб’єктами господарювання. Удосконалено на основі аналізу сутності дефініції «державне регулювання економіки» понятійно категоріальний апарат економічної науки в частині уточнення змісту поняття «державне регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки», яке запропоновано розглядати як складний процес цілеспрямованого та багатоаспектного впливу органів державної влади на розбудову системи взаємопов’язаних компонентів, основною функцією якої є формування сприятливих умов для активного створення, модернізації, впровадження інформаційно комунікаційних технологій в процеси виробництва, обміну, розподілу та споживання. У дисертації розроблено методологічний базис дослідження системи державного регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки, який сформульовано з урахуванням базових положень теорії державного регулювання економіки, концептуальних засад формування та розвитку інформаційного й цифрового суспільства. Також обґрунтовано наукову модель дослідження зазначеної системи та розроблено нові методичні засади реалізації комплексного аналізу сучасних тенденцій становлення цифрової економіки в межах національного господарства, розвитку її інфраструктури, та забезпечення ефективності діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування в процесах розвитку інформаційно комунікаційних технологій. Це дозволило сформулювати концептуальні положення функціонування та розвитку системи державного регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки, зокрема, описати її принципи та властивості, компонентний склад і запропонувати сутність такої системи розглядати як складну сукупність відносин із власною метою функціонування, взаємодією із зовнішнім середовищем, між органами державного функціонування, взаємодією із зовнішнім середовищем, між органами державної влади, місцевого самоврядування і економічними суб’єктами, які влади, місцевого самоврядування і економічними суб’єктами, які беруть участь у формуванні сприятливих умов для активного створення, модернізації, впровадження формуванні сприятливих умов для активного створення, модернізації, впровадження інформаційноінформаційно-комунікаційних технологій у процеси виробництва, обміну, розподілу комунікаційних технологій у процеси виробництва, обміну, розподілу та споживання. Також у роботі поглиблено концептуальні положення відокремлення та опису концептуального положення базових чинників, які впливають на розвиток системи державного регулювання чинників, які впливають на розвиток системи державного регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки, які частково були визначені на основі використання методології економіко-використання методології економіко-математичного моделювання, що дозволило побудувати економетричні рівняння впливу окремих макроекономічних параметрів на показники, які характеризують рівень розвитку цифрової економіки в країні та її на показники, які характеризують рівень розвитку цифрової економіки в країні та її інфраструктури. При цьому сформульовано інфраструктури. При цьому сформульовано методичний підхід до реалізації методичний підхід до реалізації комплексного дослідження стану зазначеної системи, в основу якого покладено сукупність базових параметрів, які були розподілені базових параметрів, які були розподілені на такі групи параметрів: параметрів: нормативнонормативно-правовіправові, базові технічні, економічні, кадрового забезпечення, інноваційноінноваційно- технологічні та параметри глобалізації.
  • Документ
    Формування туристичної сфери в умовах сталого розвитку регіону: стратегічний вектор
    (ОНТУ, 2023-09-28) Крупіца Ірина Вікторівна
    Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.05 - розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. Дисертація присвячена науково-теоретичному обґрунтуванню теоретичних, методичних та прикладних аспектів формування туристичної сфери в умовах сталого розвитку регіону. Обґрунтовано базові положення щодо сутності ринку туристичних послуг, які відображені у логічній схемі теоретико-методологічного та організаційно-економічного забезпечення розвитку туристичного ринку: 1) товаром на ринку туристичних послуг виступає туристичний продукт; 2) туристичний ринок - це система відносин між суб’єктами ринку (виробниками туристичних продуктів, платоспроможними споживачами, посередниками); 3) господарським механізмом функціонування виступає система дій економічних важелів постійного врівноваження попиту і пропозиції туристичних продуктів / послуг тощо. Здійснено порівняльний аналіз конкурентоспроможності туристично-рекреаційного комплексу регіонів України на основі комплексних індикаторів, таких як інтегральний показник туристично-рекреаційного потенціалу регіону, а також показник таксономічного рівня розвитку туристично-рекреаційного потенціалу. Встановлено, описаний методичний підхід дозволяє здійснювати оцінку конкурентоспроможності регіону, як потенційної здатності окремої території (простору) забезпечувати конкурентні переваги у продуктивному використанні обмежених ресурсів та благ для поліпшення якості людського капіталу, не порушуючи економічної безпеки інших регіонів та економіки країни загалом, з акцентом саме на конкурентних перевагах тощо. В результаті дослідження сформовані концептуальні підходи до розробки Стратегії розвитку туризму і курортів Причорноморського регіону України на період до 2030 року. На основі діагностування стартових умов регіонального розвитку шляхом проведення SWOT та PEST-аналізу виявлені конкурентні переваги та обмеження перспективного розвитку рекреаційно-курортного і туристичного комплексу регіону, визначено стратегічні вектори розвитку. З метою успішною інтеграції до сучасних міжнародних відносин і адаптації до євроінтеграційних вимог, зокрема через реалізацію принципів та положень транскордонного співробітництва визначено методом досягнення цільових пріоритетів сталого розвитку туристичної сфери на мегарівні пропонуємо розглядати міжнародну кооперацію, в умовах якої здійснюється спільна розробка, виробництво та реалізація туристично-рекреаційного продукту/послуг. Обґрунтовано, що концепція сталого розвитку на засадах запропонованого ресурсно-інтегрованого підходу створює можливості туристичної сфери регіону продукувати унікальні характеристики, активи, нові види туристичної діяльності країни/регіону шляхом виявлення пріоритетів локальної концентрації та агломерації ресурсів, альтернативності запровадження моделей реалізації, що обумовлює: чітке розуміння обмеженості туристично-рекреаційних ресурсів та можливостей їх найефективнішого застосування; забезпечення ефективного функціонування господарюючих суб’єктів регіону; тісну взаємодію в межах кластеру «туристична індустрія-наука-громада»; відкритість та гнучкість до адаптивних змін і тощо. В результаті проведених досліджень систематизовано та здійснено критичний аналіз моделей сталого розвитку на засадах розумної («смарт»-) спеціалізації та інклюзивного зростання через виокремлення базису концептуальної ідеї, мети, об’єктів, суб’єктів, стратегічних цілей та завдань розвитку, методологічним базисом задоволення є регіональна стратегія 4-х «С»: choices (вибори), competitive advantage (конкурентні переваги), critical mass (критична маса), collaborative leadership (колективне керівництво). При цьому визначено: регіональні пріоритети сталого розвитку туристичної сфери (дестинації); вектори державного регулювання процесів сталого розвитку регіону; завдання розбудови туристичної сфери регіону в умовах сталого розвитку, зокрема у період післявоєнної відбудови знищеної соціально-виробничої та туристично-рекреаційної інфраструктури, відновлення економіки регіону/країни тощо. Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Economic Sciences, specialty 08.00.05 - development of productive forces and regional economy. The dissertation is devoted to the scientific and theoretical substantiation of theoretical, methodical and applied aspects of the formation of the tourism sphere in the conditions of sustainable development of the region. The basic provisions regarding the essence of the market of tourist services are substantiated, which are reflected in the logical scheme of theoretical-methodological and organizational-economic support for the development of the tourist market: 1) a tourist product is a commodity on the market of tourist services; 2) the tourist market is a system of relations between market subjects (producers of tourist products, paying consumers, intermediaries); 3) the economic mechanism of functioning is the system of actions of economic levers of constant balancing of demand and supply of tourist products / services, etc. A comparative analysis of the competitiveness of the tourism and recreation complex of the regions of Ukraine was carried out on the basis of complex indicators, such as the integral indicator of the tourism and recreation potential of the region, as well as the indicator of the taxonomic level of development of the tourism and recreation potential. It is established, the described methodical approach allows to evaluate the competitiveness of the region, as the potential ability of a separate territory (space) to provide competitive advantages in the productive use of limited resources and goods to improve the quality of human capital, without disturbing the economic security of other regions and the economy of the country in general, with an emphasis on competitive advantages, etc. As a result of the study, conceptual approaches to the development of the Strategy for the Development of Tourism and Resorts of the Black Sea Region of Ukraine for the period up to 2030 were formed. On the basis of diagnosing the starting conditions of regional development by conducting a SWOT and PEST analysis, competitive advantages and limitations of the prospective development of the recreation-resort and tourist complex of the region were identified, and strategic futures of development were determined. In order to successfully integrate into modern international relations and adapt to European integration requirements, in particular through the implementation of the principles and provisions of cross-border cooperation, the method of achieving the target priorities of the sustainable development of the tourism sector at the megalevel has been determined, we suggest considering international cooperation, under the conditions of which the joint development, production and implementation of tourist recreational product/services. It is substantiated that the concept of sustainable development on the basis of the proposed resource-oriented approach creates opportunities for the tourism sphere of the region to produce unique characteristics, assets, new types of tourism activities of the country/region by identifying priorities for local concentration and agglomeration of resources, alternative implementation models, which conditions: a clear understanding the limitations of tourist and recreational resources and the possibilities of their most effective use; ensuring the effective functioning of economic entities of the region; close interaction within the "tourism industryscience-society" cluster; openness and flexibility to adaptive changes and so on. As a result of the conducted research, a critical analysis of sustainable development models was systematized and carried out on the basis of smart ("smart") specialization and inclusive growth through the identification of the basis of the conceptual idea, goal, objects, subjects, strategic goals and tasks of development, the methodological basis of satisfaction there is a regional strategy of the 4 "Cs": choices (elections), competitive advantage (competitive advantages), critical mass (critical mass), collaborative leadership (collective leadership). At the same time, the following are defined: regional priorities for the sustainable development of the tourism sector (destinations); vectors of state regulation of processes of sustainable development of the region; the task of developing the tourism sphere of the region in conditions of sustainable development, in particular during the period of post -war reconstruction of the destroyed social-industrial and tourist-recreational infrastructure, restoration of the economy of the region/country, etc.
  • Документ
    Стратегічне управління товарною та виробничою спеціалізацією аграрних підприємств
    (ОНТУ, 2023-09-28) Калініченко Віталій Миколайович
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Дисертація присвячена обґрунтуванню стратегічних засад управління товарною та виробничою спеціалізацією аграрних підприємств. Визначено сутнісні характеристики, форми та принципи спеціалізації аграрних підприємств-товаровиробників. Обґрунтовано теоретичні засади побудови механізмів стратегічного управління товарною та виробничою спеціалізацією. Визначено методичні засади ідентифікації параметрів товарної та виробничої спеціалізації аграрних підприємств та рівня ефективності управління нею. Ідентифіковано структурно-динамічні тенденції зрушень в параметрах та індикаторах спеціалізації аграрних підприємств. Визначено та проаналізовано динаміку змін рівня ефективності виробництва та реалізації продукції аграрними підприємствами різних типів товарної та виробничої спеціалізації. Обґрунтовано стратегічні напрями раціоналізації товарної спеціалізації та сполучення галузей аграрних підприємств. Ідентифіковано типологію аграрних підприємств з урахуванням ринкових умов детермінації товарної спеціалізації. Обґрунтовано організаційно-економічні засади управління збутом продукції спеціалізованих аграрних підприємств. В дисертації обґрунтовано концептуальні засади побудови та функціонування механізму управління товарною та виробничою спеціалізацією аграрного підприємства, в основі якого лежить створення можливостей для реалізації адаптаційних стратегій розвитку шляхом системного врахування дії факторів зовнішнього та внутрішнього середовища при здійсненні виробничо-комерційної діяльності підприємства з визначенням структурних характеристик товарної та виробничої спеціалізації. Удосконалено методичний підхід до оцінювання рівня спеціалізації аграрного підприємства та ефективності управління нею, який передбачає інтеграцію основних та додаткових індикаторів рівня й типізації виробничої та товарної спеціалізації підприємства з подальшим визначенням показників ефективності управління спеціалізацією на основі ідентифікації обсягів створення додаткового продукту в процесі структурних зрушень. Розвинуто наукове тлумачення категорії «спеціалізація» в контексті специфіки діяльності аграрних підприємств на основі визначення її атрибутів та розгляду спеціалізації в якості особливого об'єкту управління, що зазнає певних змін під впливом внутрішньо-організаційних та зовнішніх факторів, параметри стану яких відображають обсяги та структуру виробництва й збуту продукції підприємства, ступінь пропорційності поєднання галузевих напрямів виробничої діяльності та реалізації економічного потенціалу підприємства. Ідентифіковано тенденції трансформації товарної спеціалізації аграрних підприємств в контексті превалювання виробництва продукції галузі рослинництва, а також визначення резервів підвищення ефективності основної діяльності аграрних підприємств при виробництві тваринницької продукції та реалізації проектів з переробки сільськогосподарської сировини. Визначено стратегічні напрями раціоналізації товарної спеціалізації на основі залучення прогностичних інструментів, виділення стратегічних альтернатив та ідентифікації порівняльної економічної ефективності стратегій змін товарної спеціалізації підприємств при сполученні галузей виробництва в їх структурі. В першому розділі розглянуто сутність, принципи й форми розвитку спеціалізації аграрного виробництва, обґрунтовано теоретичні підходи до формування та функціонування механізмів управління зрушеннями у спеціалізації аграрних підприємств, визначено методичні підходи до оцінки параметрів спеціалізації та ефективності управління нею в аграрних підприємствах. В другому розділі визначено тенденції трансформації товарної спеціалізації аграрних підприємств до ринкових умов, виконане оцінювання ефективності виробництва в аграрних підприємствах різних типів спеціалізації, проведено аналіз кон’юнктури товарних ринків сільськогосподарської продукції в системі управління спеціалізацією аграрних підприємств. В третьому розділі обґрунтовано процедури економічного моделювання товарної спеціалізації та поєднання галузей аграрних підприємств, визначено пріоритетні виробничі напрями аграрних підприємств з урахуванням тенденцій цільових ринків, обґрунтовано організаційно-економічні засади управління збутовою діяльністю спеціалізованих аграрних підприємств. Thesis for a degree of the Candidate of Economic Sciences in specialty 08.00.04 - Economics and Management of Enterprises (by types of economic activity). The dissertation is devoted to the substantiation of the strategic principles of management of commodity and production specialization of agricultural enterprises. The essential characteristics, forms and principles of specialization of agrarian enterprises producing goods are defined. The theoretical principles of building mechanisms of strategic management of product and production specialization are substantiated. The methodical principles of identifying the parameters of product and production specialization of agricultural enterprises and the level of efficiency of its management have been determined. The structural and dynamic trends of shifts in the parameters and indicators of specialization of agricultural enterprises have been identified. The dynamics of changes in the level of efficiency of production and sale of products by agricultural enterprises of various types of commodity and production specialization have been determined and analyzed. The strategic directions of the rationalization of commodity specialization and the combination of branches of agricultural enterprises are substantiated. The typology of agricultural enterprises has been identified, taking into account the market conditions for the determination of commodity specialization. The organizational and economic principles of managing the sale of products of specialized agricultural enterprises are substantiated. The dissertation substantiates the conceptual foundations of the construction and functioning of the mechanism for managing commodity and production specialization of an agricultural enterprise, which is based on the creation of opportunities for the implementation of adaptive development strategies by systematically taking into account the effects of external and internal environmental factors in the implementation of the enterprise's production and commercial activities with the determination of the structural characteristics of commodity and production specialization. The methodical approach to assessing the level of specialization of an agricultural enterprise and the efficiency of its management has been improved, which involves the integration of basic and additional indicators of the level and typification of the production and product specialization of the enterprise with the further determination of indicators of the efficiency of specialization management based on the identification of the volumes of additional product creation in the process of structural changes. A scientific interpretation of the category "specialization" has been developed in the context of the specifics of the activity of agrarian enterprises based on the definition of its attributes and consideration of specialization as a special object of management that undergoes certain changes under the influence of internal organizational and external factors, the parameters of which state reflect the volume and structure of production and sales of the enterprise's products, the degree of proportionality of the combination of industry directions of production activity and realization of the enterprise's economic potential. The trends of the transformation of commodity specialization of agricultural enterprises in the context of the predominance of the production of plant products were identified, as well as the determination of reserves for increasing the efficiency of the main activity of agricultural enterprises in the production of livestock products and the implementation of projects for the processing of agricultural raw materials. The strategic directions of the rationalization of product specialization have been determined based on the involvement of forecasting tools, the selection of strategic alternatives and the identification of the comparative economic effectiveness of strategies for changes in the product specialization of enterprises when combining production branches in their structure. In the first chapter, the essence, principles and forms of the development of agricultural production specialization are considered, theoretical approaches to the formation and functioning of mechanisms for managing shifts in the specialization of agricultural enterprises are substantiated, methodical approaches to the evaluation of specialization parameters and the effectiveness of its management in agricultural enterprises are determined. In the second section, trends in the transformation of commodity specialization of agricultural enterprises to market conditions are determined, the evaluation of the efficiency of production in agricultural enterprises of various types of specialization is carried out, and the analysis of the situation of the commodity markets of agricultural products in the management system of the specialization of agricultural enterprises is carried out. In the third section, the procedures of economic modeling of product specialization and the combination of branches of agricultural enterprises are substantiated, the priority production directions of agricultural enterprises are determined, taking into account the trends of target markets, the organizational and economic principles of managing the sales activities of specialized agricultural enterprises are substantiated.
  • Документ
    Розвиток регіональних ринків продукції птахівництва: теорія, методологія, практика
    (ОНТУ, 2023-11-23) Савченко Тетяна Вікторівна
    Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.05 – розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. Дисертація присвячена обґрунтуванню теоретичних, методичних та прикладних аспектів розвитку регіональних ринків птахівництва. Узагальнено теоретичні засади розвитку регіональних ринків продукції птахівництва. Уточнено класифікацію ринків в рамках класифікаційної ознаки «ступінь впливовості суб’єкта на ринку», що дозволило окрім «ринку виробника» та «ринку споживача» ввести вид ринку «ринок посередника». Систематизовано умови ефективного функціонування ринку, а саме: формування здорового конкурентного середовища, збалансована взаємодія ринкових механізмів регулювання ринку, створення ефективних інвестиційних та кредитних механізмів, забезпечення належних, сприятливих умов реалізації продукції на регіональному ринку для усіх його учасників, впровадження державної підтримки інтересів національного і регіонального виробника. Обґрунтовано наукові засади дослідження регіональних ринків продукції птахівництва. Запропоновано методичний підхід для визначення конкурентних стратегій поведінки на ринку, враховуючи стан його кон’юнктури. Побудовано модель дослідження загальноекономічної кон’юнктури за принципом «внески – результативність», яка надає можливість визначати та відстежувати горизонтальні та вертикальні взаємозв’язки між показниками. Надано визначення «потенціалу регіонального ринку» та визначено складові потенціалу регіонального ринку продукції птахівництва, які можна умовно поділити на дві категорії: утворюючі (виробничий, споживчий та торговий потенціал) та забезпечуючі (соціально-економічний потенціал регіону). Для оцінки рівня розвитку регіональних ринків продукції птахівництва було застосовано методичний підхід на підставі розрахунку інтегральних показників ефективності функціонування регіонального ринку з наступним визначенням рівня розвитку ринків за запропонованою шкалою. Для формування математичної моделі розрахунку інтегрального показника було використано в якості індикатора регіонального попиту – обсяг споживання м’яса птиці в регіоні; в якості індикатора регіональної пропозиції – обсяг виробництва м’яса птиці в регіоні; як індикатор розвиненості торгівлі в регіоні – оборот роздрібної торгівлі в регіоні. Для деталізації перспектив розвитку регіональних ринків продукції птахівництва (можливостей зростання місткості ринків) було проаналізовано рівень неосвоєних потенціалів ринків. Проведено оцінку залежності регіональних ринків продукції птахівництва від соціально-економічних факторів, де за основу бралися такі соціально-економічні показники: «чисельність наявного населення регіону», «наявний дохід населення у розрахунку на одну особу у регіоні», «витрати населення у розрахунку на одну особу у регіоні». Запропоновано механізм забезпечення розвитку регіонального ринку продукції птахівництва, що складається з наступних підсистем: підсистеми регулювання регіонального ринку (суб`єкт управління), представлена на регіональному ринку продукції птахівництва місцевими органами самоврядування; підсистеми виробництва, споживання та реалізації продукції птахівництва на регіональному ринку (як об`єктів управління); підсистеми забезпечення, що відображає складові на яких базується все регулювання роботи механізму; та цільових підсистем, що представляють собою набір інструментів для вирішення тактичних та оперативних питань. Доведено необхідність вдосконалення концептуального базису стратегічного управління розвитком регіонального ринку продукції птахівництва в частині обґрунтування траєкторії для переходу від ресурсної моделі функціонування галузі до інноваційно орієнтованої. Запропоновано методичний підхід та визначено маркетингові стратегії розвитку регіональних ринків продукції птахівництва, що враховує динаміку споживання продукції на конкретному регіональному ринку та частку регіонального ринку споживання продукції по відношенню до місткості національного ринку. Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Economic Sciences for specialty 08.00.05 - development of productive forces and regional economy. The dissertation is devoted to the scientific and theoretical substantiation of theoretical, methodical and applied aspects of the development of regional poultry markets. The theoretical foundations of the development of regional markets for poultry products are summarized. The essence of the market has been clarified based on the study of the definition of this concept, the list of market functions has been expanded, a competitive function has been added to the traditional ones such as: pricing, reproduction, stimulation, regulation, control, informing, assistance in implementation through intermediaries, disinfection. Approaches to the classification of markets have been supplemented, according to the classification feature "the degree of influence of the subject on the market", in addition to "producer's market" and "consumer's market", the type of market "intermediary market" has been introduced. The conditions for the effective functioning of the market have been systematized, namely: the formation of a healthy competitive environment, the balanced interaction of market mechanisms of market regulation, the creation of effective investment and credit mechanisms, the provision of comfortable conditions for the sale of products on the regional market for all its participants, the implementation of state support for the interests of national and regional producers. The scientific principles of the research of regional markets of poultry products are substantiated. A methodical approach for determining competitive strategies of behavior on the market, taking into account the state of the market situation, is proposed. A model for the study of the general economic situation based on the principle of "contributions - performance" has been built, which provides an opportunity to determine and monitor horizontal and vertical relationships between indicators. The definition of "regional market potential" is provided and the components of the regional market potential of poultry products are defined, which can be conditionally divided into two categories: forming (production, consumer and trade potential) and providing (social and economic potential of the region). The concept of development of regional poultry markets is proposed. It was determined that the key aspects of the concept are: producer support, quality and safety assurance, promotion and marketing, investment attraction, cooperation and partnership. The development of the concept includes stages starting from the analysis of the methodological toolkit of conjunctural research and the formation of an adaptive methodology for assessing the level of development of regional poultry markets, determining the level of development of regional markets, forming mechanisms for ensuring market development and determining strategic guidelines for the development of regional markets for poultry products. To assess the level of development of regional markets for poultry production, a methodical approach was applied based on the calculation of integral performance indicators followed by the determination of the level of market development according to the proposed scale. To form a mathematical model for calculating the integral indicator, the volume of poultry meat consumption in the region was used as an indicator of regional demand; as an indicator of regional supply - the volume of poultry meat production in the region; as an indicator of the development of trade in the region - turnover of retail trade in the region. In order to detail the prospects for the development of regional markets for poultry products (possibility of increasing market capacity), the level of untapped market potential was analyzed. An assessment of the dependence of regional markets of poultry products on socio-economic factors was carried out, based on such socio-economic indicators as: "The number of available population in the region", "Disposable income of the population per person in the region", "Expenditures of the population per one person in the region". A mechanism for ensuring the development of the regional market of poultry products is proposed, which consists of the following subsystems: a subsystem of regional market regulation (a management entity), which is represented on the regional market of poultry products by local self-government bodies; subsystems of production, consumption and sale of poultry products on the regional market (as management objects); subsystems of support, reflecting the components on which all regulation of the operation of the mechanism is based; and target subsystems, which are a set of tools for solving tactical and operational issues. The necessity of improving the conceptual basis of strategic management of the development of the regional market of poultry products in terms of substantiating the trajectory for the transition from a resource-based model of the industry to an innovation-oriented one has been proven. A methodical approach is proposed and marketing strategies for the development of regional markets of poultry products are defined, taking into account the dynamics of product consumption in a specific regional market and the share of the regional market of product consumption in relation to the capacity of the national market.