Автореферати дисертацій (Abstracts)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
- ДокументІнноваційні засади формування маркетингових стратегій регіонального розвитку туризму в умовах нестабільності(2024-10-08) Головчук Юлія ОлександрівнаДисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.05 – розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. Дисертація присвячена обґрунтуванню теоретико-методологічних засад розробки концептуальних засад формування маркетингових стратегій регіонального управління розвитком туризму з застосуванням інноваційних підходів. Проаналізовано наукові підходи до аналізу туризму як об’єкта регіональних економічних досліджень, розглянуто концептуальні основи регіонального розвитку туризму. Окреслено авторське концептуальне бачення сутності поняття «регіональна туристична система», що, на відміну від наявних підходів, акцентує увагу на інформаційних та іміджевих аспектах інноваційного розвитку туристичних систем в умовах нестабільності, а також вдосконалено поняття “регіонального туристичного продукту” який визначається нами як сукупність унікальних ціннісних пропозицій суб'єктів стратегічних туристичних груп і регіональних ланцюгів вартості, що володіють потенціалом брендингу і преміум ціноутворення. Обгрунтовано інноваційні засади регіонального управління розвитком туризму та методологічні засади формування маркетингових стратегій регіонального розвитку. Здійснено дослідження інноваційних маркетингових підходів та технологій, які можуть допомогти привернути увагу туристів та зберегти конкурентні переваги в умовах нестабільності, включаючи використання цифрових медіа, соціальних мереж, впровадження віртуальної реальності та інших інноваційних засобів комунікації з потенційними туристами. Проведено аналіз впливу політичної, економічної та соціальної нестабільності на формування маркетингових стратегій регіонального розвитку туризму, зокрема виявлено особливості, виклики та можливості, що виникають в умовах нестабільного середовища. Доведена необхідність інноваційної орієнтації та системної інтеграції регіональної туристичної маркетингової стратегії за відсутності традиційних туристичних ресурсів у межах цільової території, обґрунтовано поєднання факторів вибору та перспективної ефективності регіональної конкурентної стратегії туристичного маркетингу. Проаналізовано світовий досвід формування маркетингової політики регіонального розвитку туризму в умовах нестабільності. Вивчено передумови сучасного етапу розвитку туристичної сфери України та охарактеризовано його особливості, зокрема з позицій маркетингу. Здійснено прогностичну оцінка розвитку туристичної сфери регіонів України у післякризовий період з метою розробки моделей антикризового управління регіональним розвитком туризму в регіоні. Окреслено безпекові пріоритети розвитку туризму в посткризовий період та здійснено оцінювання сприятливості маркетингового середовища регіональної політики розвитку туризму в Україні на сучасному етапі. Обгрунтовано концептуальні засади досліджень безпеки регіональних туристичних систем як пріоритетного напряму їх функціонування в умовах нестабільності, на засадах структурування складових схеми безпечного функціонування туристичної дестинації в контексті сталого інноваційного розвитку, що дало змогу ефективно протидіяти загрозам зовнішнього середовища з урахуванням специфіки конкретної території. Запропоновано інноваційні напрями маркетингової політики регіонального розвитку туризму та розроблено структурно-функціональні моделі стратегічного маркетингового управління регіональним розвитком туризму. Запропоновано і обґрунтовано застосування кластеризації як інноваційного процесу оптимізації територіального маркетингу в туризмі. Розроблено концепцію антикризового маркетингу для туристичних систем, яка ґрунтується на наявному досвіді антикризового управління. Ця концепція спрямована на забезпечення максимальної стабільності туристичних систем у посткризовий період шляхом збереження і трансформації напрямків використання наявних туристичних ресурсів. Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Economic Sciences in the specialty 08.00.05 - development of productive forces and regional economy. The dissertation is devoted to substantiating the theoretical and methodological foundations of the development of the conceptual foundations of the formation of marketing strategies for the regional management of tourism development with innovative approaches. Scientific approaches to analyzing tourism as an object of regional economic research are analyzed and the conceptual foundations of regional tourism development are considered. The author's conceptual vision of the essence of the concept of "regional tourism system" is outlined, which, in contrast to existing approaches, emphasizes the informational and image aspects of the innovative development of tourism systems in conditions of instability, as well as the concept of "regional tourism product", which we define as a set of unique value propositions of entities of strategic tourist groups and regional value chains, possessing the potential of branding and premium pricing. An analysis of the influence of political, economic and social instability on the formation of marketing strategies of regional tourism development was carried out, in particular, the peculiarities, challenges and opportunities arising in the conditions of an unstable environment were identified. The need for innovative orientation and systemic integration of the regional tourism marketing strategy in the absence of traditional tourism resources within the target territory is proved, the combination of selection factors and prospective efficiency of the regional competitive tourism marketing strategy is substantiated. Innovative principles of regional management of tourism development and methodological principles of formation of marketing strategies of regional development are substantiated. The world experience of forming a marketing policy for regional tourism development in conditions of instability is analyzed. The prerequisites of the modern development stage of Ukraine's tourism sphere were studied, and its features were characterized, particularly from the marketing point of view. A predictive assessment of the development of tourism in the regions of Ukraine in the post-crisis period was carried out to develop anti-crisis management models for the regional development of tourism in the region. The security priorities of tourism development in the post-crisis period are outlined, and the favorable marketing environment of Ukraine's regional tourism development policy at the current stage is assessed. Innovative directions of regional tourism development marketing policy are substantiated, and structural and functional models of strategic marketing management of regional tourism development are developed. The application of clustering as an innovative process of optimizing territorial marketing in tourism is proposed and substantiated.
- ДокументФормування якості хліба з цільного зерна пшениці з включенням коренеплідних овочів(2011-10-18) Кордзая, Натела РевазівнаДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.18.15 - товарознавство. Дисертацію присвячено формуванню якості хліба з цільного зерна пшениці з включенням коренеплідних овочів. У роботі науково обґрунтовано та доведено доцільність включення коренеплідних овочів (селери, петрушки та пастернаку) до складу хліба з цільного зерна пшениці з метою розширення асортименту продукції лікувально-профілактичного спрямування. Проведено товарознавчу оцінку нових видів хліба на основі аналізу органолептичних та фізико- хімічних показників якості, харчової та біологічної цінності, показників безпечності, розраховано комплексний показник якості. На основі медико- біологічних досліджень встановлено позитивну дію коренеплідних овочів на антиоксидантну активність хліба з цільного зерна пшениці, зниження ульцерогенної дії та підвищення засвоєння нового продукту організмом людини. Досліджено зміни показників якості хліба з цільного зерна пшениці з включенням коренеплідних овочів у процесі зберігання та вплив на ці зміни різних видів пакування. Визначено, що гарантійний термін його зберігання» в упакуванні з поліпропіленової біоорієнтованої плівки становить 48 год. Розраховано економічний ефект та доведено соціальну ефективність від впровадження хліба з цільного зерна пшениці з включенням коренеплідних овочів у виробництво та споживання. На нову продукцію розроблено нормативну та технологічну документацію. Результати досліджень пройшли промислову апробацію.
- ДокументДержавне регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки(ОНТУ, 2023-11-14) Котелевець Дмитро ОлександровичДисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.03 економіка та управління національним господарством. Дисертаційна робота присвячена дослідженню теоретико методологічних засад та формуванню науково методичних і практичних підходів щодо здійснення державного регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки. У дисертаційній роботі досліджено наукові підходи до розгляду сутності цифрової економіки, серед яких виокремлено такі: технологічний; трансформаційний; революційний, що дозволило запропонувати авторську концепцію розуміння змісту цифрової економіки. Також поглиблено теоретичні положення функціонування та розвитку системи інфраструктури цифрової економіки, що реалізовано на основі уточнення змісту категорі ї «інфраструктура цифрової економіки», конкретизації функцій такої інфраструктури, її властивостей, принципів та визначення видів інфраструктурних об’єктів, які відіграють ключову роль у використанні інформаційно комунікаційних технологій суб’єктами господарювання. Удосконалено на основі аналізу сутності дефініції «державне регулювання економіки» понятійно категоріальний апарат економічної науки в частині уточнення змісту поняття «державне регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки», яке запропоновано розглядати як складний процес цілеспрямованого та багатоаспектного впливу органів державної влади на розбудову системи взаємопов’язаних компонентів, основною функцією якої є формування сприятливих умов для активного створення, модернізації, впровадження інформаційно комунікаційних технологій в процеси виробництва, обміну, розподілу та споживання. У дисертації розроблено методологічний базис дослідження системи державного регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки, який сформульовано з урахуванням базових положень теорії державного регулювання економіки, концептуальних засад формування та розвитку інформаційного й цифрового суспільства. Також обґрунтовано наукову модель дослідження зазначеної системи та розроблено нові методичні засади реалізації комплексного аналізу сучасних тенденцій становлення цифрової економіки в межах національного господарства, розвитку її інфраструктури, та забезпечення ефективності діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування в процесах розвитку інформаційно комунікаційних технологій. Це дозволило сформулювати концептуальні положення функціонування та розвитку системи державного регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки, зокрема, описати її принципи та властивості, компонентний склад і запропонувати сутність такої системи розглядати як складну сукупність відносин із власною метою функціонування, взаємодією із зовнішнім середовищем, між органами державного функціонування, взаємодією із зовнішнім середовищем, між органами державної влади, місцевого самоврядування і економічними суб’єктами, які влади, місцевого самоврядування і економічними суб’єктами, які беруть участь у формуванні сприятливих умов для активного створення, модернізації, впровадження формуванні сприятливих умов для активного створення, модернізації, впровадження інформаційноінформаційно-комунікаційних технологій у процеси виробництва, обміну, розподілу комунікаційних технологій у процеси виробництва, обміну, розподілу та споживання. Також у роботі поглиблено концептуальні положення відокремлення та опису концептуального положення базових чинників, які впливають на розвиток системи державного регулювання чинників, які впливають на розвиток системи державного регулювання розвитку інфраструктури цифрової економіки, які частково були визначені на основі використання методології економіко-використання методології економіко-математичного моделювання, що дозволило побудувати економетричні рівняння впливу окремих макроекономічних параметрів на показники, які характеризують рівень розвитку цифрової економіки в країні та її на показники, які характеризують рівень розвитку цифрової економіки в країні та її інфраструктури. При цьому сформульовано інфраструктури. При цьому сформульовано методичний підхід до реалізації методичний підхід до реалізації комплексного дослідження стану зазначеної системи, в основу якого покладено сукупність базових параметрів, які були розподілені базових параметрів, які були розподілені на такі групи параметрів: параметрів: нормативнонормативно-правовіправові, базові технічні, економічні, кадрового забезпечення, інноваційноінноваційно- технологічні та параметри глобалізації.
- ДокументФормування туристичної сфери в умовах сталого розвитку регіону: стратегічний вектор(ОНТУ, 2023-09-28) Крупіца Ірина ВікторівнаДисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.05 - розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. Дисертація присвячена науково-теоретичному обґрунтуванню теоретичних, методичних та прикладних аспектів формування туристичної сфери в умовах сталого розвитку регіону. Обґрунтовано базові положення щодо сутності ринку туристичних послуг, які відображені у логічній схемі теоретико-методологічного та організаційно-економічного забезпечення розвитку туристичного ринку: 1) товаром на ринку туристичних послуг виступає туристичний продукт; 2) туристичний ринок - це система відносин між суб’єктами ринку (виробниками туристичних продуктів, платоспроможними споживачами, посередниками); 3) господарським механізмом функціонування виступає система дій економічних важелів постійного врівноваження попиту і пропозиції туристичних продуктів / послуг тощо. Здійснено порівняльний аналіз конкурентоспроможності туристично-рекреаційного комплексу регіонів України на основі комплексних індикаторів, таких як інтегральний показник туристично-рекреаційного потенціалу регіону, а також показник таксономічного рівня розвитку туристично-рекреаційного потенціалу. Встановлено, описаний методичний підхід дозволяє здійснювати оцінку конкурентоспроможності регіону, як потенційної здатності окремої території (простору) забезпечувати конкурентні переваги у продуктивному використанні обмежених ресурсів та благ для поліпшення якості людського капіталу, не порушуючи економічної безпеки інших регіонів та економіки країни загалом, з акцентом саме на конкурентних перевагах тощо. В результаті дослідження сформовані концептуальні підходи до розробки Стратегії розвитку туризму і курортів Причорноморського регіону України на період до 2030 року. На основі діагностування стартових умов регіонального розвитку шляхом проведення SWOT та PEST-аналізу виявлені конкурентні переваги та обмеження перспективного розвитку рекреаційно-курортного і туристичного комплексу регіону, визначено стратегічні вектори розвитку. З метою успішною інтеграції до сучасних міжнародних відносин і адаптації до євроінтеграційних вимог, зокрема через реалізацію принципів та положень транскордонного співробітництва визначено методом досягнення цільових пріоритетів сталого розвитку туристичної сфери на мегарівні пропонуємо розглядати міжнародну кооперацію, в умовах якої здійснюється спільна розробка, виробництво та реалізація туристично-рекреаційного продукту/послуг. Обґрунтовано, що концепція сталого розвитку на засадах запропонованого ресурсно-інтегрованого підходу створює можливості туристичної сфери регіону продукувати унікальні характеристики, активи, нові види туристичної діяльності країни/регіону шляхом виявлення пріоритетів локальної концентрації та агломерації ресурсів, альтернативності запровадження моделей реалізації, що обумовлює: чітке розуміння обмеженості туристично-рекреаційних ресурсів та можливостей їх найефективнішого застосування; забезпечення ефективного функціонування господарюючих суб’єктів регіону; тісну взаємодію в межах кластеру «туристична індустрія-наука-громада»; відкритість та гнучкість до адаптивних змін і тощо. В результаті проведених досліджень систематизовано та здійснено критичний аналіз моделей сталого розвитку на засадах розумної («смарт»-) спеціалізації та інклюзивного зростання через виокремлення базису концептуальної ідеї, мети, об’єктів, суб’єктів, стратегічних цілей та завдань розвитку, методологічним базисом задоволення є регіональна стратегія 4-х «С»: choices (вибори), competitive advantage (конкурентні переваги), critical mass (критична маса), collaborative leadership (колективне керівництво). При цьому визначено: регіональні пріоритети сталого розвитку туристичної сфери (дестинації); вектори державного регулювання процесів сталого розвитку регіону; завдання розбудови туристичної сфери регіону в умовах сталого розвитку, зокрема у період післявоєнної відбудови знищеної соціально-виробничої та туристично-рекреаційної інфраструктури, відновлення економіки регіону/країни тощо. Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Economic Sciences, specialty 08.00.05 - development of productive forces and regional economy. The dissertation is devoted to the scientific and theoretical substantiation of theoretical, methodical and applied aspects of the formation of the tourism sphere in the conditions of sustainable development of the region. The basic provisions regarding the essence of the market of tourist services are substantiated, which are reflected in the logical scheme of theoretical-methodological and organizational-economic support for the development of the tourist market: 1) a tourist product is a commodity on the market of tourist services; 2) the tourist market is a system of relations between market subjects (producers of tourist products, paying consumers, intermediaries); 3) the economic mechanism of functioning is the system of actions of economic levers of constant balancing of demand and supply of tourist products / services, etc. A comparative analysis of the competitiveness of the tourism and recreation complex of the regions of Ukraine was carried out on the basis of complex indicators, such as the integral indicator of the tourism and recreation potential of the region, as well as the indicator of the taxonomic level of development of the tourism and recreation potential. It is established, the described methodical approach allows to evaluate the competitiveness of the region, as the potential ability of a separate territory (space) to provide competitive advantages in the productive use of limited resources and goods to improve the quality of human capital, without disturbing the economic security of other regions and the economy of the country in general, with an emphasis on competitive advantages, etc. As a result of the study, conceptual approaches to the development of the Strategy for the Development of Tourism and Resorts of the Black Sea Region of Ukraine for the period up to 2030 were formed. On the basis of diagnosing the starting conditions of regional development by conducting a SWOT and PEST analysis, competitive advantages and limitations of the prospective development of the recreation-resort and tourist complex of the region were identified, and strategic futures of development were determined. In order to successfully integrate into modern international relations and adapt to European integration requirements, in particular through the implementation of the principles and provisions of cross-border cooperation, the method of achieving the target priorities of the sustainable development of the tourism sector at the megalevel has been determined, we suggest considering international cooperation, under the conditions of which the joint development, production and implementation of tourist recreational product/services. It is substantiated that the concept of sustainable development on the basis of the proposed resource-oriented approach creates opportunities for the tourism sphere of the region to produce unique characteristics, assets, new types of tourism activities of the country/region by identifying priorities for local concentration and agglomeration of resources, alternative implementation models, which conditions: a clear understanding the limitations of tourist and recreational resources and the possibilities of their most effective use; ensuring the effective functioning of economic entities of the region; close interaction within the "tourism industryscience-society" cluster; openness and flexibility to adaptive changes and so on. As a result of the conducted research, a critical analysis of sustainable development models was systematized and carried out on the basis of smart ("smart") specialization and inclusive growth through the identification of the basis of the conceptual idea, goal, objects, subjects, strategic goals and tasks of development, the methodological basis of satisfaction there is a regional strategy of the 4 "Cs": choices (elections), competitive advantage (competitive advantages), critical mass (critical mass), collaborative leadership (collective leadership). At the same time, the following are defined: regional priorities for the sustainable development of the tourism sector (destinations); vectors of state regulation of processes of sustainable development of the region; the task of developing the tourism sphere of the region in conditions of sustainable development, in particular during the period of post -war reconstruction of the destroyed social-industrial and tourist-recreational infrastructure, restoration of the economy of the region/country, etc.
- ДокументСтратегічне управління товарною та виробничою спеціалізацією аграрних підприємств(ОНТУ, 2023-09-28) Калініченко Віталій МиколайовичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Дисертація присвячена обґрунтуванню стратегічних засад управління товарною та виробничою спеціалізацією аграрних підприємств. Визначено сутнісні характеристики, форми та принципи спеціалізації аграрних підприємств-товаровиробників. Обґрунтовано теоретичні засади побудови механізмів стратегічного управління товарною та виробничою спеціалізацією. Визначено методичні засади ідентифікації параметрів товарної та виробничої спеціалізації аграрних підприємств та рівня ефективності управління нею. Ідентифіковано структурно-динамічні тенденції зрушень в параметрах та індикаторах спеціалізації аграрних підприємств. Визначено та проаналізовано динаміку змін рівня ефективності виробництва та реалізації продукції аграрними підприємствами різних типів товарної та виробничої спеціалізації. Обґрунтовано стратегічні напрями раціоналізації товарної спеціалізації та сполучення галузей аграрних підприємств. Ідентифіковано типологію аграрних підприємств з урахуванням ринкових умов детермінації товарної спеціалізації. Обґрунтовано організаційно-економічні засади управління збутом продукції спеціалізованих аграрних підприємств. В дисертації обґрунтовано концептуальні засади побудови та функціонування механізму управління товарною та виробничою спеціалізацією аграрного підприємства, в основі якого лежить створення можливостей для реалізації адаптаційних стратегій розвитку шляхом системного врахування дії факторів зовнішнього та внутрішнього середовища при здійсненні виробничо-комерційної діяльності підприємства з визначенням структурних характеристик товарної та виробничої спеціалізації. Удосконалено методичний підхід до оцінювання рівня спеціалізації аграрного підприємства та ефективності управління нею, який передбачає інтеграцію основних та додаткових індикаторів рівня й типізації виробничої та товарної спеціалізації підприємства з подальшим визначенням показників ефективності управління спеціалізацією на основі ідентифікації обсягів створення додаткового продукту в процесі структурних зрушень. Розвинуто наукове тлумачення категорії «спеціалізація» в контексті специфіки діяльності аграрних підприємств на основі визначення її атрибутів та розгляду спеціалізації в якості особливого об'єкту управління, що зазнає певних змін під впливом внутрішньо-організаційних та зовнішніх факторів, параметри стану яких відображають обсяги та структуру виробництва й збуту продукції підприємства, ступінь пропорційності поєднання галузевих напрямів виробничої діяльності та реалізації економічного потенціалу підприємства. Ідентифіковано тенденції трансформації товарної спеціалізації аграрних підприємств в контексті превалювання виробництва продукції галузі рослинництва, а також визначення резервів підвищення ефективності основної діяльності аграрних підприємств при виробництві тваринницької продукції та реалізації проектів з переробки сільськогосподарської сировини. Визначено стратегічні напрями раціоналізації товарної спеціалізації на основі залучення прогностичних інструментів, виділення стратегічних альтернатив та ідентифікації порівняльної економічної ефективності стратегій змін товарної спеціалізації підприємств при сполученні галузей виробництва в їх структурі. В першому розділі розглянуто сутність, принципи й форми розвитку спеціалізації аграрного виробництва, обґрунтовано теоретичні підходи до формування та функціонування механізмів управління зрушеннями у спеціалізації аграрних підприємств, визначено методичні підходи до оцінки параметрів спеціалізації та ефективності управління нею в аграрних підприємствах. В другому розділі визначено тенденції трансформації товарної спеціалізації аграрних підприємств до ринкових умов, виконане оцінювання ефективності виробництва в аграрних підприємствах різних типів спеціалізації, проведено аналіз кон’юнктури товарних ринків сільськогосподарської продукції в системі управління спеціалізацією аграрних підприємств. В третьому розділі обґрунтовано процедури економічного моделювання товарної спеціалізації та поєднання галузей аграрних підприємств, визначено пріоритетні виробничі напрями аграрних підприємств з урахуванням тенденцій цільових ринків, обґрунтовано організаційно-економічні засади управління збутовою діяльністю спеціалізованих аграрних підприємств. Thesis for a degree of the Candidate of Economic Sciences in specialty 08.00.04 - Economics and Management of Enterprises (by types of economic activity). The dissertation is devoted to the substantiation of the strategic principles of management of commodity and production specialization of agricultural enterprises. The essential characteristics, forms and principles of specialization of agrarian enterprises producing goods are defined. The theoretical principles of building mechanisms of strategic management of product and production specialization are substantiated. The methodical principles of identifying the parameters of product and production specialization of agricultural enterprises and the level of efficiency of its management have been determined. The structural and dynamic trends of shifts in the parameters and indicators of specialization of agricultural enterprises have been identified. The dynamics of changes in the level of efficiency of production and sale of products by agricultural enterprises of various types of commodity and production specialization have been determined and analyzed. The strategic directions of the rationalization of commodity specialization and the combination of branches of agricultural enterprises are substantiated. The typology of agricultural enterprises has been identified, taking into account the market conditions for the determination of commodity specialization. The organizational and economic principles of managing the sale of products of specialized agricultural enterprises are substantiated. The dissertation substantiates the conceptual foundations of the construction and functioning of the mechanism for managing commodity and production specialization of an agricultural enterprise, which is based on the creation of opportunities for the implementation of adaptive development strategies by systematically taking into account the effects of external and internal environmental factors in the implementation of the enterprise's production and commercial activities with the determination of the structural characteristics of commodity and production specialization. The methodical approach to assessing the level of specialization of an agricultural enterprise and the efficiency of its management has been improved, which involves the integration of basic and additional indicators of the level and typification of the production and product specialization of the enterprise with the further determination of indicators of the efficiency of specialization management based on the identification of the volumes of additional product creation in the process of structural changes. A scientific interpretation of the category "specialization" has been developed in the context of the specifics of the activity of agrarian enterprises based on the definition of its attributes and consideration of specialization as a special object of management that undergoes certain changes under the influence of internal organizational and external factors, the parameters of which state reflect the volume and structure of production and sales of the enterprise's products, the degree of proportionality of the combination of industry directions of production activity and realization of the enterprise's economic potential. The trends of the transformation of commodity specialization of agricultural enterprises in the context of the predominance of the production of plant products were identified, as well as the determination of reserves for increasing the efficiency of the main activity of agricultural enterprises in the production of livestock products and the implementation of projects for the processing of agricultural raw materials. The strategic directions of the rationalization of product specialization have been determined based on the involvement of forecasting tools, the selection of strategic alternatives and the identification of the comparative economic effectiveness of strategies for changes in the product specialization of enterprises when combining production branches in their structure. In the first chapter, the essence, principles and forms of the development of agricultural production specialization are considered, theoretical approaches to the formation and functioning of mechanisms for managing shifts in the specialization of agricultural enterprises are substantiated, methodical approaches to the evaluation of specialization parameters and the effectiveness of its management in agricultural enterprises are determined. In the second section, trends in the transformation of commodity specialization of agricultural enterprises to market conditions are determined, the evaluation of the efficiency of production in agricultural enterprises of various types of specialization is carried out, and the analysis of the situation of the commodity markets of agricultural products in the management system of the specialization of agricultural enterprises is carried out. In the third section, the procedures of economic modeling of product specialization and the combination of branches of agricultural enterprises are substantiated, the priority production directions of agricultural enterprises are determined, taking into account the trends of target markets, the organizational and economic principles of managing the sales activities of specialized agricultural enterprises are substantiated.