Регуляторна політика в АПК національної економіки: теорія, методологія, стратегія

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023-07-05
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ОНТУ
Анотація
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.03 – економіка та управління національним господарством. У дисертаційній роботі здійснено розробку та обґрунтування теоретико-методологічних засад формування механізму та інструментарію регуляторної політики в агропромисловому комплексі національної економіки України. Визначено сутність регуляторної політики та її роль в розвитку національної економіки з точки зору системного аналізу та методології функціонального моделювання, як складної динамічної системи з декількома рівнями управління. Перший рівень представляє собою державну регуляторну діяльність, де об’єктом виступає нормативно-правове поле, а регулятором – державні органи. Другий рівень управління забезпечує соціально-економічний розвиток в бажаному напрямку, де об’єктом виступає національна економіка або окремі її сектори, суб’єкти малого підприємництва. Регулятор представлений чинним нормативно-правовим полем. Проведено аналіз еволюції систем регулювання сучасних економік світу за рівнем державного впливу, що показав недосконалість сучасних економічних теорій. З’ясовано, що жодна з них не гарантує перманентного соціально-економічного розвитку, тому сучасні теорії базуються на основі змішаного регулювання. Визначено, що на сьогоднішній день залишається невирішеною проблема реалізації структурних економічних зрушень, з метою переходу до модернізації та технологічного розвитку. Досліджено теоретичне підґрунтя формування організаційно-економічного механізму регуляторної політики, як системи управління економічним об’єктом, на основі визначеної організаційної структури та встановлених формальних зв’язках між її елементами, що в ході здійснення свого керівного впливу використовує сукупність відповідних методів, інструментальних засобів та сучасних інформаційних технологій для забезпечення реалізації цілей її розвитку в часі та в умовах внутрішніх й зовнішніх обмежень. Узагальнено організаційно-правові аспекти прийняття регуляторних рішень законодавчою та виконавчою владою в Україні, а також досліджено координаційний механізм здійснення такої діяльності, що виявило численні недоліки. Обґрунтовано принципи та стратегічні напрями регуляторної політики в умовах сталого розвитку економіки України на основі організаційно-правових аспектів прийняття регуляторних рішень законодавчою та виконавчою владою в Україні; координаційних механізмів, в основі яких задіяна Державна регуляторна служба; зарубіжного досвіду регуляторної діяльності в країнах ЄС. Як наслідок, сформовано концептуальні основи її реформування. Здійснено моніторинг стану агропромислового комплексу України і відзначено, що ключовими факторами для подальшого розвитку галузі є: розширене відтворення, інноваційність, експортоорієнтованість, державна підтримка та захист тощо. Необхідна повна переорієнтація та зміни у стратегічному плануванні економічного розвитку країни. Державна політика країни має бути спрямована на сприяння розвитку АПК, а саме виробництво товарів з високою доданою вартістю (високотехнологічний та інноваційний продукт). Запропоновано механізм розвитку АПК України за моделлю «Спільна агропромислова політика» (САП) за підтримки держави (ДП), в основу якого, на відміну від існуючих механізмів, покладено інтеграційний напрям самостійного розвитку регіонів. Сформовано стратегію розвитку АПК України та запропоновано загальну концепцію розвитку, яка, на відміну від існуючих, налічує п’ять інструментів, що мають за мету, щоб кожна країна і регіон, кожна міська агломерація і населення збільшували доходи, знижували бізнес-ризики і підвищували зайнятість. Розроблено концепцію управління АПК на інноваційній основі, що є основою для переходу у державному регулюванні до оптимізаційно-інтеграційного етапу, надаючи бізнесу доступ до нових джерел сировини, нових ринків, економічної ефективності. Розроблено комплекс організаційно-економічних регуляторних заходів для адаптації до єдиного Європейського ринку. Проведено оцінку потенціалу розвитку АПК України на основі прогнозування сільськогосподарського виробництва. Оцінювання виходило з того, що потенціал розвитку агропромислового сектору напряму залежить від стану сільського господарства, оскільки воно є постачальником продукції рослинництва та тваринництва як на внутрішній та зовнішні ринки, так і для виробничих потреб харчової промисловості. В сільському господарстві України в останні десятиліття швидкими темпами нарощується виробництво зернових, зернобобових культур та соняшнику як за рахунок кількісних, так і якісних факторів. Побудовані регресійні моделі підтверджують, що дані тенденції будуть зберігатись в наступні роки. З іншої сторони, резерви зростання посівних площ у середньостроковій перспективі є обмеженими. Обґрунтовано склад інформаційного забезпечення ефективного функціонування АПК України. До складу розробленої схеми інформаційного забезпечення методичного підходу до оцінки ефективності регуляторної політики в АПК, увійшли: статистичні оцінки України у міжнародних рейтингах; статистика промисловості, населення та трудових ресурсів, сільського господарства. З’ясовано, що на сьогоднішній день в багатьох областях України посіви соняшнику та зернових суттєво перевищують науково-обґрунтовані обсяги, що не дозволяє проводити планову ротацію культур належним чином. Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Economic Sciences on the specialty 08.00.03 – economics and management of the national economy. The dissertation is devoted to the the development and justification of the theoretical and methodological foundations of the formation of the mechanism and tools of regulatory policy in the agro-industrial complex of the national economy of Ukraine. The essence of regulatory policy and it`s role in the development of the national economy from the point of view of system analysis and the methodology of functional modeling, as a complex dynamic system with several levels of management, are defined. The first level represents state regulatory activity, where the object is the normative-legal field, and the regulator is state bodies. The second level of management ensures socio-economic development in the desired direction, where the object is the national economy or it`s individual sectors, small business entities. The regulator is represented by the current legal framework. The analysis of the evolution of regulatory systems of modern world economies by the level of state influence was carried out, which showed the imperfection of modern economic theories. It was found that none of them guarantees permanent socio-economic development, therefore modern theories are based on mixed regulation. It was determined that the problem of implementing structural economic changes, with the aim of transitioning to modernization and technological development, remains unsolved today. The theoretical basis of the formation of the organizational and economic mechanism of regulatory policy as a system of management of an economic object, based on a defined organizational structure and established formal connections between its elements, which in the course of exercising its managerial influence uses a set of appropriate methods, tools and modern information technologies to ensure the realization of the goals of it`s development in time and under the conditions of internal and external restrictions. The organizational and legal aspects of regulatory decision-making by the legislative and executive authorities in Ukraine are summarized, as well as the coordination mechanism of such activities is investigated, which revealed numerous shortcomings. The principles and strategic directions of regulatory policy in the conditions of sustainable development of the economy of Ukraine are substantiated on the basis of organizational and legal aspects of regulatory decision-making by the legislative and executive authorities in Ukraine; coordination mechanisms based on which the State Regulatory Service is involved; foreign experience of regulatory activity in EU countries. As a result, the conceptual foundations of it`s reform were formed. The state of the agro-industrial complex of Ukraine was monitored and it was noted that the key factors for the further development of the industry are: expanded reproduction, innovativeness, export orientation, state support and protection, etc. A complete reorientation and changes in the strategic planning of the national economic development are necessary. The state policy of the country should be aimed at promoting the development of agriculture, namely the production of goods with high added value (high-tech and innovative products). A mechanism for the development of the agro-industrial complex of Ukraine based on the model "Common Agricultural Policy" (CAP) with the support of the state (SS) is proposed, which, unlike the existing mechanisms, is based on the integration direction of independent development of regions. A strategy for the development of the agricultural industry of Ukraine was formed and a general concept of development was proposed, which, unlike the existing ones, includes five tools aimed at making every country and region, every urban agglomeration and population increase incomes, reduce business risks and increase employment. The concept of agribusiness management was developed on an innovative basis, which is the basis for the transition of state regulation to the optimization and integration stage, giving business access to new sources of raw materials, new markets, and economic efficiency. A set of organizational and economic regulatory measures for adaptation to the single European market has been developed. The assessment of the development potential of the agricultural industry of Ukraine was carried out on the basis of agricultural production forecasting. The assessment was based on the fact that the development potential of the agro-industrial sector directly depends on the state of agriculture, as it is a supplier of plant and animal products for both domestic and foreign markets, as well as for the production needs of the food industry. In the agricultural economy of Ukraine, in recent decades, the production of grain, leguminous crops, and sunflower has been increasing rapidly due to both quantitative and qualitative factors. Built regression models confirm that these trends will persist in the following years. On the other hand, reserves for the growth of cultivated areas in the medium term are limited. The composition of information support for the effective functioning of the agricultural industry of Ukraine is substantiated. The developed scheme of information support for a methodical approach to assessing the effectiveness of regulatory policy in the agricultural sector included: statistical assessments of Ukraine in international rankings; statistics of industry, population and labor resources, agriculture. It has been found that today in many regions of Ukraine, sunflower and grain crops significantly exceed scientifically based volumes, which does not allow for proper planned rotation of crops.
Опис
Чуб, Антон Володимирович. Регуляторна політика в АПК національної економіки: теорія, методологія, стратегія = Regulatory Policy in the Agro-Industrial Complex of the National Economy: Theory, Methodology, Strategy : реф. дис. ... д-ра екон. наук : спец. 08.00.03 "Економіка та управління національним господарством" : захищена 05.07.23 / Чуб Антон Володимирович ; Одес. нац. технол. ун-т. — Одеса : ОНТУ, 2023. — 38 с.
Ключові слова
агропромисловий комплекс, державне регулювання економіки, державна регуляторна служба, національна економіка, регуляторна політика держави, принципи регуляторної політики, стратегічні напрями, agro-industrial complex, national economy, principles of regulatory policy, state regulation of the economy, state regulatory policy, state regulatory service, strategic directions
Бібліографічний опис