Підвищення ефективності охолодження повітря газових двигунів бромистолітієвою холодильною машиною
Ескіз недоступний
Файли
Дата
2021-09-14
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ОНАХТ
Анотація
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.05.14 – холодильна, вакуумна та компресорна техніка, системи кондиціювання.
Обґрунтовано підхід до підвищення ефективності традиційної системи охолодження повітря ГД в АБХМ шляхом глибокої утилізації в ЕХМ теплоти, що лишається після її перетворення АБХМ, у єдиному ланцюгу «утилізація зворотної теплоти після АБХМ в ЕХМ – охолодження повітря ГД». Розроблено способи раціональної організації процесів охолодження повітря ГД за сумісного використання холодопродуктивності градирні мокрого типу та холодопродуктивності, отриманої трансформацією теплоти зворотного теплоносія в ЕХМ, що забезпечують стабільно низьку температуру повітря і, як наслідок, зменшення споживання палива на 2…3 %.
Розроблено математичну модель для розрахунку характеристик системи трансформації відведеної від газових двигунів теплоти та визначення додаткової холодопродуктивності ЕХМ, отриманої шляхом утилізації теплоти зворотного теплоносія після АБХМ в ЕХМ. Розроблена система комплексного тепловикористання, що складається з двох підсистем – охолодження повітря ГД та глибокої утилізації зворотної теплоти після АБХМ в ЕХМ, є незалежною від режимів навантаження технологічних споживачів холоду і забезпечує високу паливну ефективність ГД – зменшення питомої витрати палива ГД JMS 420 GS на 3…5 г/(кВт·год), залежно від кліматичних умов експлуатації.
The dissertation for the scientific degree of the candidate of technical sciences on spe ciality 05.05.14 - Refrigeration, Vacuum and Comression Engineering, Air Conditioning Systems. The dissertation was completed at the Admiral Makarov National University of Shipbuilding. The approach to increase the efficiency of the traditional GE air cooling system in AСh by deep utilization in ECh of the heat remaining after its ACh transformation in the single chain "utilization of return heat after ACh in ECh - GE air cooling" is substantiated. Methods of rational organization of GE air cooling processes with combined use of wet cooling tower cooling capacity and cooling capacity obtained by transformation of return coolant heat into ECh have been developed, providing stably low air temperature and, as a result, reduction of fuel consumption by 2…3%. A mathematical model has been developed to calculate the characteristics of the heat transformation system of the heat removed from gas engines and to determine the additional cooling capacity of the ECh obtained by utilizing the heat of the return heat carrier after ACh in the ECh. The developed system of complex heat utilization, consisting of two subsystems -cooling of GE air and deep utilization of return heat after ACh in ECh, is independent of load modes of technological consumers of cold and provides high fuel efficiency of GE - reduction of specific fuel consumption of GE JMS 420 GS at 3…5 g/(kWh), depending on climatic conditions of operation.
The dissertation for the scientific degree of the candidate of technical sciences on spe ciality 05.05.14 - Refrigeration, Vacuum and Comression Engineering, Air Conditioning Systems. The dissertation was completed at the Admiral Makarov National University of Shipbuilding. The approach to increase the efficiency of the traditional GE air cooling system in AСh by deep utilization in ECh of the heat remaining after its ACh transformation in the single chain "utilization of return heat after ACh in ECh - GE air cooling" is substantiated. Methods of rational organization of GE air cooling processes with combined use of wet cooling tower cooling capacity and cooling capacity obtained by transformation of return coolant heat into ECh have been developed, providing stably low air temperature and, as a result, reduction of fuel consumption by 2…3%. A mathematical model has been developed to calculate the characteristics of the heat transformation system of the heat removed from gas engines and to determine the additional cooling capacity of the ECh obtained by utilizing the heat of the return heat carrier after ACh in the ECh. The developed system of complex heat utilization, consisting of two subsystems -cooling of GE air and deep utilization of return heat after ACh in ECh, is independent of load modes of technological consumers of cold and provides high fuel efficiency of GE - reduction of specific fuel consumption of GE JMS 420 GS at 3…5 g/(kWh), depending on climatic conditions of operation.
Опис
Зубарев, А. А. Підвищення ефективності охолодження повітря газових двигунів бромистолітієвою холодильною машиною : автореф. дис. ... канд. техн. наук : спец. 05.05.14 «Холодильна, вакуумна та компресорна техніка, системи кондиціювання» : захист 14.09.2021 / Зубарев Анатолій Анатолійович ; наук. кер. Є. І. Трушляков ; Одес. нац. акад. харчових технологій, [Нац. ун-т кораблебудування ім. адмірала Макарова]. — Одеса : ОНАХТ, 2021. — 29 с.
Ключові слова
охолодження повітря, утилізація тепла, абсорбційна холодильна машина, ежекторна холодильна машина, газовий двигун, cooling air, heat recovery, absorption chiller, ejector chiller, gas engine